Raport C.H. Robinson Edge

Aktualizacja rynku frachtowego: wrzesień 2025 r.
Porty & drayage

Proszę pamiętać o opóźnieniach w porcie w Azji i niskim stanie wody w porcie w Montrealu

C.H. Robinson drayage freight market update

Ameryka Północna

Wschodnie wybrzeże USA

Poprawa usług kolejowych w porcie w Nowym Jorku

Opóźnienia w transporcie kolejowym do portu w Nowym Jorku uległy nieznacznej poprawie, ale do września należy spodziewać się zatorów w niektórych terminalach morskich.

Nadawcy powinni uwzględnić czas buforowania w harmonogramach dostaw i rozważyć alternatywne bramy wschodniego wybrzeża, w tym Norfolk, Savannah lub Charleston. Rezerwacja z wyprzedzeniem staje się kluczowa dla niezawodności usług w okresach szczytu, a sugerowany czas realizacji wynosi od dwóch do trzech tygodni.

Proponowane przepisy prawa pracy zagrażają możliwościom przewozowym w New Jersey 

New Jersey proponuje znaczące zmiany w standardach klasyfikacji pracowników, które ułatwiłyby stanowi określanie niezależnych wykonawców jako pracowników. Proponowane ramy odzwierciedlają kalifornijskie prawo AB5 i mogą mieć poważne konsekwencje dla działalności transportowej w tym stanie. Zgodnie z tymi zasadami wielu właścicieli-operatorów - kierowców, którzy prowadzą własne ciężarówki - straciłoby możliwość przewożenia ładunków dla wielu firm w ciągu jednego dnia, ponieważ bycie sklasyfikowanym jako pracownik zazwyczaj wymaga wyłączności.

Dla przewoźników zmiany mogą oznaczać konieczność zapewnienia usług związanych z płacami, świadczeniami i nadzorem operacyjnym, co byłoby sprzeczne z modelem niezależnego kontrahenta. Zmniejszenie liczby aktywnych właścicieli-operatorów prawdopodobnie ograniczyłoby możliwości przewozowe, zakłóciło działalność i potencjalnie zwiększyło koszty. Oczekuje się, że Departament Pracy stanu New Jersey sfinalizuje przepisy pod koniec 2025 roku.

Spedytorzy mający potrzeby związane z transportem towarów w stanie New Jersey powinni uważnie śledzić rozwój sytuacji, oceniać, które firmy korzystają z usług niezależnych podwykonawców i współpracować z dostawcami usług logistycznych w celu określenia alternatywnych tras lub opcji pojemności. Budowanie elastyczności operacyjnej już teraz pomoże zmniejszyć ryzyko zakłóceń w świadczeniu usług, jeśli przepisy wejdą w życie.

Wybrzeże Zatoki Perskiej

Niedobór podwozi utrzymuje się w porcie Houston

Popyt eksportowy Houston tradycyjnie przewyższa poziom importu, więc port już teraz ma strukturalną nierównowagę. Wysoka produkcja żywicy petrochemicznej w regionie generuje duży popyt eksportowy na kontenery, ale ograniczona przepustowość statków do europejskich miejsc docelowych oznacza, że kontenery są dłużej uwiązane w łańcuchu dostaw, zmniejszając ich dostępność dla innych eksporterów.

Te dysproporcje będą się utrzymywać, dopóki wolumen importu nie wróci do normy, a harmonogramy statków nie ulegną normalizacji w wyniku zmian w polityce taryfowej USA, lub dopóki spółka nie zainwestuje w dodatkowe rozmieszczenie sprzętu. Żaden z tych scenariuszy nie wydaje się prawdopodobny w najbliższym czasie.

Kanada

Niski poziom wody może wpłynąć na operacje w porcie Montreal

Ogólnie rzecz biorąc, zatory w kanadyjskich portach ulegają poprawie. W porcie Montreal poziom wody jest niższy niż zwykle z powodu wyjątkowo suchego lata. przewoźnik przywożący do tego portu ładunki z Europy i Azji Południowej, Bliskiego Wschodu i Afryki już zaczął pobierać niską opłatę za usługi wodne. Jeśli wkrótce nie wystąpią znaczne opady deszczu, może to mieć bardziej znaczący wpływ na operacje statków.

Azja

Opóźnienia w portach wydłużają całkowity czas tranzytu o dni lub tygodnie.

Główne porty azjatyckie, w tym Singapur, Hongkong i Szanghaj, doświadczają ciągłych opóźnień, które wywołują efekt falowania w całych łańcuchach dostaw. Gdy statki docierają do tych portów z opóźnieniem, tracą zaplanowane połączenia z sieciami transportu lądowego. Ładunki docierają z opóźnieniem na połączenia kolejowe, odbiory ciężarówek i spotkania w magazynach, które mają kluczowe znaczenie dla ostatecznej dostawy do klientów. Efekt kaskadowy może wydłużyć całkowity czas tranzytu o dni lub nawet tygodnie poza pierwotny harmonogram statku.

Europa

Globalne zatory w portach zmniejszyły się, a udział kontenerów zablokowanych poza portami wzrósł z 10% w maju do 8,4%.  Jednak zatłoczenie nadal wiąże znaczną przepustowość w europejskich bramach. Zwłaszcza w przypadku europejskich eksporterów wysyłających towary na wschodnie wybrzeże USA, opóźnienia w portach mogą znacznie wydłużyć całkowity czas transportu.

* Informacje te zostały zebrane z wielu źródeł — w tym z danych rynkowych ze źródeł publicznych oraz danych od C.H. Robinson — które według naszej najlepszej wiedzy są poprawne i dokładne. Intencją naszej firmy zawsze jest przedstawianie dokładnych informacji. C.H. Robinson nie ponosi żadnej odpowiedzialności za informacje opublikowane w tym dokumencie. 

Aby dostarczać aktualizacje rynkowe naszym globalnym odbiorcom w możliwie najszybszy sposób, polegamy na tłumaczeniach maszynowych, aby przetłumaczyć te aktualizacje z języka angielskiego.