Raport C.H. Robinson Edge

Aktualizacja rynku frachtowego: wrzesień 2025 r.
Olej napędowy

Ceny oleju napędowego w USA rosną r/r, kończąc 29-miesięczną serię spadków

C.H. Robinson diesel fuel freight market update

Średnia krajowa cena oleju napędowego za galon w USA, wynosząca 3,74 USD w sierpniu, spadła z 3,78 USD w lipcu. Pomimo tego czterocentowego spadku miesiąc do miesiąca, średnia cena jest obecnie wyższa niż w sierpniu 2024 r. w porównaniu rok do roku (r/r) i wynosi 3,70 USD. Ten wzrost r/r oficjalnie kończy 29-miesięczną passę spadków paliw r/r.

Podczas gdy ceny oleju napędowego rosną r/r, pozostają one stosunkowo niskie w porównaniu do ostatnich lat. Zapewniło to załadowcom zarówno bezpośrednie, jak i pośrednie korzyści. Bezpośrednio, niższe koszty paliwa zmniejszają wydatki na fracht dzięki obliczeniom dopłat paliwowych. Pośrednio zmniejszają również presję na przewoźników. Na dzisiejszym rynku przewozów ładunków miękkich, gdzie przewoźnikom brakuje opcji załadunku, wielu jest skłonnych przewieźć ładunek na większą odległość, aby zabezpieczyć ładunek.

Podczas gdy paliwo jest w większości wydatkiem przejściowym, koszty przejechanych kilometrów na słabym rynku są często pokrywane przez przewoźnika. Kiedy ceny paliw są niskie, dodatkowe mile nie są aż tak uciążliwe, co pozwala przedsiębiorstwu utrzymać się na rynku dłużej. Dynamika ta przyczyniła się do wolniejszego tempa rotacji przewoźników, co widać w prognozie dotyczącej ładowności ciężarówek.

Gdyby jednak ceny paliw znacząco wzrosły, presja na koszty operacyjne przewoźników wzrosłaby, co prawdopodobnie przyspieszyłoby wycofywanie się przewoźników z rynku. Nadawcy musieliby wówczas zmierzyć się z podwójnymi konsekwencjami: wyższymi dopłatami paliwowymi i mniejszą konkurencją ze strony przewoźników, co mogłoby przyspieszyć zbliżanie się do fazy napięcia w cyklu rynkowym.

W przypadku przewoźników LTL wpływ ten jest spotęgowany przez strukturę ich sieci, w której częste przystanki i odbiory na krótkich dystansach pochłaniają więcej paliwa w przeliczeniu na jedną przesyłkę. Oznacza to wyższe koszty operacyjne dla wielu mniejszych przesyłek, co może mieć wykładniczy wpływ na model hub-and-spoke.

Poza transportem ciężarowym, wzrost kosztów paliwa może wpłynąć również na inne rodzaje transportu. Dostawcy usług intermodalnych borykają się z wyższymi kosztami transportu na obu końcach trasy kolejowej. Ładunki lotnicze są również narażone, ponieważ paliwo lotnicze jest ściśle skorelowane z cenami oleju napędowego, co prowadzi do szybkich korekt opłat paliwowych, które mogą znacznie podnieść koszty przesyłek międzynarodowych i przyspieszonych.

Nawet statki oceaniczne, choć często zasilane olejem napędowym, mają tendencję do dostosowywania opłat bunkrowych do zmian światowych cen energii, co oznacza, że wzrost cen oleju napędowego może pośrednio przekładać się na wyższe koszty wysyłki kontenerowej. Krótko mówiąc, wzrost cen oleju napędowego nie tylko podnosi koszty transportu, ale także zmienia konkurencyjność modalną w całym łańcuchu dostaw.

Krajowa średnia cena oleju napędowego w USA za galon

Wykres eia przedstawiający średnią tygodniową cenę detaliczną oleju napędowego w USA za galon

* Informacje te zostały zebrane z wielu źródeł — w tym z danych rynkowych ze źródeł publicznych oraz danych od C.H. Robinson — które według naszej najlepszej wiedzy są poprawne i dokładne. Intencją naszej firmy zawsze jest przedstawianie dokładnych informacji. C.H. Robinson nie ponosi żadnej odpowiedzialności za informacje opublikowane w tym dokumencie. 

Aby dostarczać aktualizacje rynkowe naszym globalnym odbiorcom w możliwie najszybszy sposób, polegamy na tłumaczeniach maszynowych, aby przetłumaczyć te aktualizacje z języka angielskiego.